Academic and Professional Writing
1. Tugasan 2: Review artikel (individu 10%)
• Pilih
SATU artikel yang telah diterbitkan dalam jurnal-jurnal yang berwasit.
• Reviu
artikel berkenaan adalah berasaskan kepada garis panduan berikut:
o Adakah
penulisan abstrak kajian adalah tepat? – perlu mengandungi tujuan kajian,
metodologi kajian (sampel, kaedah kajian, instrument kajian), dapatan kajian
dan kesimpulan
o Kejelasan
idea yang disampaikan – susunan idea, penyampaian idea
o Adakah
masalah kajian dinyatakan dengan jelas?
o Adakah
artikel mudah difahami
o Adakah
penulis menyatakan metodologi dengan jelas?
o Adakah
analisis dijelaskan dengan baik?
o Adakah
rumusan memberikan sesuatu yang baru dalam bidang yang dikaji?
2. TUGASAN
2: Pembentangan kes (individu)
• Setiap
pelajar diberikan satu tajuk berkaitan penulisan akademik dan perlu melakukan
pembentangan bermula minggu ke-2 hingga minggu ke-4 kuliah. Masa yang diberikan adalah selama 30 – 60
minit.
• Pelajar
perlu menghuraikan definisi, ciri-ciri, kepentingan atau apa juga aspek yang
berkaitan dengan tajuk yang diberikan.
• SILA
PILIH SATU DARIPADA TAJUK BERIKUT:
i. Pernyataan
masalah
apakah
yang dimaksudkan dengan pernyataan masalah dalam sesuatu kajian?
Apakah
peranannya?
Apakah
ciri-ciri pernyataan masalah yang baik?
Apakah
perkaitan antara pernyataan masalah dengan objektif dan soalan kajian?
ii. Sorotan
karya (literature review)
Apakah
maksud literature review?
Apakah
kepentingan dan peranannya dalam sesuatu kajian?
Apakah
ciri-ciri literature review yang baik?
iii. Kerangka
teori dan kerangka konsep
Apakah
yang dimaksudkan dengan kerangka teori dan kerangka konsep?
Apakah
peranan kedua-dua kerangka ini dalam sesebuah kajian?
Apakah
ciri-ciri kerangka teori dan kerangka konsep yang baik?
iv. Persampelan
Apakah
yang dimaksudkan dengan populasi persampelan?
Jenis-jenis
persampelan bagi kajian kuantitatif dan kualitatif
Penjelasan
setiap jenis persampelan
3. TUGASAN
4: PROJEK (BERKUMPULAN)
• Sediakan
laporan ringkas berkaitan dapatan bagi tajuk kajian: “Peranan permentoran dalam
kalangan Pengetua Novis”.
• Laporan
ini adalah dalam lingkungan antara 25-30 halaman (termasuk rujukan) dan
mengandungi 3 bahagian iaitu
i. Bahagian
1: Latar belakang ringkas tentang
permentoran dan pengetua novis – di luar negara dan dalam negara. Hal ini termasuk:
• Definisi
permentoran dalam kepimpinan
• Peranan
permentoran dalam peningkatan kemahiran kepimpinan
• Siapakah
pengetua dan peranannya mereka dalam kepimpinan sekolah
• Siapakah
yang dirujuk sebagai pengetua novis
ii. Bahagian
2: Transkripsi temubual. Rakaman temu bual akan diberikan kepada
setiap pelajar dalam setiap kumpulan.
Sila transkripsikan secara verbatim.
iii. Bahagian
3: Tema dan sub tema dapatan
kajian. Setelah di transkripsikan temu
bual, sila analisiskan dapatan tersebut dan kelompokkan kepada tema dan sub
tema yang bermakna untuk menonjolkan pola peranan permentoran dalam pembangunan
kemahiran kepimpinan pengetua novis.
• Penulisan
rujukan dalam teks penulisan rujukan di belakang haruslah mematuhi system
rujukan APA versi 7.
Anda berasa PENING sebab tak siap tugasan lagi sebab sibuk dengan kerja. Jangan risau boleh hubungi kami untuk bertanya. Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama. Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan anda boleh EMAIL tajuk ke pjjmalaysia@gmail.com atau WhatsApp ke 0145875518.
Comments
Post a Comment