Isu-isu Antropologi dan Sosiologi

Pelajar perlu menghasilkan dua perkara berikut untuk tugasan berkumpulan - poster interaktif ini:

  1. Menghasilkan 1 poster INTERAKTIE dalam talian
  2. Menyediakan laporan untuk perkara 1

Anda berasa PENING sebab tak siap tugasan lagi sebab sibuk dengan kerja. Jangan risau boleh hubungi kami untuk bertanya. Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama. Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan anda boleh EMAIL tajuk ke pjjmalaysia@gmail.com atau WhatsApp ke 0145875518 

 

Apakah itu poster interaktif?

Poster interaktif adalah seperti poster akademik bercetak tetapi ia bersifat interaktif dan boleh dicapai dalam talian pada bila-bila masa. Poster interaktif boleh mengandungi video, pautan dan pelbagai teknik interaktif seperti quiz, animasi untuk menyampaikan maklumat berkait dengan tugasan. la BUKAN laman web tetapi SATU muka surat poster yang mengandungi kandungan tugasan kumpulan anda (klik arahan tugasan suntuk conton poster interaktif).

Tujuan tugasan

1. Tugasan poster ini akan menilai kemahiran pelajar dalam mengenal pasti satu isu sosial semasa (tahun 2022 ke atas) dengan menggunakan komponen objektif dan subjektif

(rujuk Topik 2: Masalah Sosial).

2, Melalui isu sosial yang dikenalpasti di atas, tugasan poster ini akan menilai kemahiran pelajar di dalam membezakan perspektif common sense dan pendekatan metod saintifik (rujuk Topik 1: Common Sense vs Pendekatan Metod Saintifik dan Topik 3: Imaginasi

1. Penghasilan 1 Poster Interaktif

  • Poster interaktif mesti berjumlah 1800 patah perkataan (tidak termasuk sumber rujukan
    dan nama wakil ahli kumpulan).
  • Setiap kumpulan hanya perlu menghasilkan satu poster interaktif sahaja.
  • Tugasan adalah dalam bentuk kumpulan dan setiap kumpulan perlu terdiri daripada 4-5 orang pelajar. Tada tugasan dibenarkan dalam bentuk individu, kurang atau lebih dari
    jumlah yang telah ditetapkan
  • Pelajar bebas membentuk kumpulan sendiri
  • Pelajar akan dinilai berdasarkan poster interaktif ini.

2. Laporan Poster Interaktif

  • Pelajar mesti hasilkan satu laporan berdasarkan poster interaktif di perkara 1.
  • Pelajar tidak akan dinilai berdasarkan laporan ini tetapi laporan ini WAJIB dihantar untuk
    semakan plagiat
  • Pelajar hanya perlu mengguna semula skrip poster interaktif di perkara 1 untuk hasilkan
    kandungan utama laporan
  • Tujuan utama laporan ini adalah untuk menyemak kadar plagiat, mengenalpasti ahli kumpulan, sumbangan setiap ahli kumpulan dan juga menilai poster interaktif melalui
    pautan dan QR kod yang dibekalkan.

Tugasan penulisan esei berbentuk individu merupakan sebahagian daripada komponen kerja kursus.

Penghantaran tugasan hanya secara softcopy

Tarikh penghantaran: 14 April 2025 (Isnin) @ 5pm

  • Hasil pembelajaran: CLO1 dan CLO2
  • Penilaian: 20%

Format Tugasan

  • 1000 patah perkataan (tidak termasuk makluman pelajar, sumber rujukan, lampiran)
  • Font: Arial/Times New Romans/Calibri
  • Saiz fonti
  • 12 Selang baris: 2
  • Kadar plagiat esei tidak boleh melebihi 15%.
  • Menggunakan cara rujukan APA
  • Fail disimpan dengan Nama Penuh dan No Matrik. Contoh: Farah Yaakob JK1234518
  • Kegagalan untük menyimpan nama fail dengan betul akan menyebabkan tugasan anda tidak dinila

Hasil tugasan

Pelajar perlu menghasilkan satu esel yang berjumlah 1000 patah perkataan berdasarkan salah satu pilihan artikel berita pelajar (tahun 2025 sahaja)

Kandungan tugasan

  1. Kenal pasti isu sosial dalam artikel berita pilihan dengan menggunakan komponen objektif dan subjektif (Topik 2: Masalah Sosial) -
    500 p.p.
  2. Terangkan isu sosial yang dikenal pasti dengan menggunakan salah satu perspektif utama antropologi dan sosiologi (Topik 4:
    Perspektif Utama Sosiologi) - 500 p.p.
  3. Kadar plagiat: 15%

Penyediaan kandungan MESTI merujuk semula kepada kandungan di dalam topik 2 dan 4 perbincangan kursus. Pelajar perlu memberika sumber rujukan dari topik perbincangan termasuklah ms, point/barisan/perenggan PDF topik atau minit mula dan berakhir dari rakaman kursus. Kandungan yang luar dari perbincangan kursus tidak akan dinilai.

Peringatan Penting Tugasan Individu:

Sumber

  • Semua sumber rujukan MESTI disertakan di lampiran ese:
  • Sumber rujukan dan topik kursus mesti disertakan dengan jelas (PDË ms, point/barisan/perenggan, Rakaman Minit mula dan berakhir)
  • Hanya sumber jurnal artikel, laporan berita, laporan organisasi rasmi, laporan agensi bukan keuntungan boleh digunakan sebagar sumber rujukan
  • Sumber Wikipedia, blog perbadi, sumber tidak rasmi dan sumber tidak boleh dikenal pasti tidak boleh diguna sebagar sumber rujukan
  • Data/statistik ferkini (daripada laman web rasmi organisasi/kerajaan) boleh diguna namun rujukan mesti disertakan
  • Pelajar yang didapati plagiat lebih dari 15% akan diben gred F tanpa makluman dan budi bicara

Penulisan

  • Pelajar yang didapati menggunakan Ail akan dibenkan penalti tanpa budi bicara
  • Pelajar HANYA bolehmerujuk kepada Topik 2 dan 4 di dalam portal PEARL untuk perbincangan konsep/perspektif/pendekatan

 

Comments

Popular posts from this blog

Apa itu IV dan DV dalam proposal atau tesis anda?

Khas Untuk PJJ

COMPANY LAW UNDANG-UNDANG SYARIKAT