Isu-isu Antropologi dan Sosiologi
Pelajar perlu menghasilkan dua perkara berikut untuk tugasan berkumpulan - poster interaktif ini:
- Menghasilkan 1
poster INTERAKTIE dalam talian
- Menyediakan laporan
untuk perkara 1
Anda
berasa PENING sebab tak siap tugasan lagi sebab sibuk dengan kerja. Jangan risau
boleh hubungi kami untuk bertanya. Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin
soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah
hampir sama. Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk
menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan anda
boleh EMAIL tajuk ke pjjmalaysia@gmail.com atau WhatsApp ke 0145875518
Apakah
itu poster interaktif?
Poster
interaktif adalah seperti poster akademik bercetak tetapi ia bersifat interaktif
dan boleh dicapai dalam talian pada bila-bila masa. Poster interaktif boleh
mengandungi video, pautan dan pelbagai teknik interaktif seperti quiz, animasi
untuk menyampaikan maklumat berkait dengan tugasan. la BUKAN laman web tetapi
SATU muka surat poster yang mengandungi kandungan tugasan kumpulan anda (klik
arahan tugasan suntuk conton poster interaktif).
Tujuan
tugasan
1.
Tugasan poster ini akan menilai kemahiran pelajar dalam mengenal pasti satu isu
sosial semasa (tahun 2022 ke atas) dengan menggunakan komponen objektif dan
subjektif
(rujuk
Topik 2: Masalah Sosial).
2,
Melalui isu sosial yang dikenalpasti di atas, tugasan poster ini akan menilai
kemahiran pelajar di dalam membezakan perspektif common sense dan pendekatan
metod saintifik (rujuk Topik 1: Common Sense vs Pendekatan Metod Saintifik dan
Topik 3: Imaginasi
1.
Penghasilan 1 Poster Interaktif
- Poster interaktif
mesti berjumlah 1800 patah perkataan (tidak termasuk sumber rujukan
dan nama wakil ahli kumpulan). - Setiap kumpulan
hanya perlu menghasilkan satu poster interaktif sahaja.
- Tugasan adalah dalam
bentuk kumpulan dan setiap kumpulan perlu terdiri daripada 4-5 orang
pelajar. Tada tugasan dibenarkan dalam bentuk individu, kurang atau lebih
dari
jumlah yang telah ditetapkan - Pelajar bebas
membentuk kumpulan sendiri
- Pelajar akan dinilai
berdasarkan poster interaktif ini.
2.
Laporan Poster Interaktif
- Pelajar mesti
hasilkan satu laporan berdasarkan poster interaktif di perkara 1.
- Pelajar tidak akan
dinilai berdasarkan laporan ini tetapi laporan ini WAJIB dihantar untuk
semakan plagiat - Pelajar hanya perlu
mengguna semula skrip poster interaktif di perkara 1 untuk hasilkan
kandungan utama laporan - Tujuan utama laporan
ini adalah untuk menyemak kadar plagiat, mengenalpasti ahli kumpulan,
sumbangan setiap ahli kumpulan dan juga menilai poster interaktif melalui
pautan dan QR kod yang dibekalkan.
Tugasan
penulisan esei berbentuk individu merupakan sebahagian daripada komponen kerja kursus.
Penghantaran
tugasan hanya secara softcopy
Tarikh
penghantaran: 14 April 2025 (Isnin) @ 5pm
- Hasil pembelajaran:
CLO1 dan CLO2
- Penilaian: 20%
Format
Tugasan
- 1000 patah perkataan
(tidak termasuk makluman pelajar, sumber rujukan, lampiran)
- Font: Arial/Times
New Romans/Calibri
- Saiz fonti
- 12 Selang baris: 2
- Kadar plagiat esei
tidak boleh melebihi 15%.
- Menggunakan cara
rujukan APA
- Fail disimpan dengan
Nama Penuh dan No Matrik. Contoh: Farah Yaakob JK1234518
- Kegagalan untük
menyimpan nama fail dengan betul akan menyebabkan tugasan anda tidak
dinila
Hasil
tugasan
Pelajar
perlu menghasilkan satu esel yang berjumlah 1000 patah perkataan berdasarkan
salah satu pilihan artikel berita pelajar (tahun 2025 sahaja)
Kandungan
tugasan
- Kenal pasti isu
sosial dalam artikel berita pilihan dengan menggunakan komponen objektif
dan subjektif (Topik 2: Masalah Sosial) -
500 p.p. - Terangkan isu sosial
yang dikenal pasti dengan menggunakan salah satu perspektif utama
antropologi dan sosiologi (Topik 4:
Perspektif Utama Sosiologi) - 500 p.p. - Kadar plagiat: 15%
Penyediaan
kandungan MESTI merujuk semula kepada kandungan di dalam topik 2 dan 4
perbincangan kursus. Pelajar perlu memberika sumber rujukan dari topik
perbincangan termasuklah ms, point/barisan/perenggan PDF topik atau minit mula
dan berakhir dari rakaman kursus. Kandungan yang luar dari perbincangan kursus
tidak akan dinilai.
Peringatan
Penting Tugasan Individu:
Sumber
- Semua sumber rujukan
MESTI disertakan di lampiran ese:
- Sumber rujukan dan
topik kursus mesti disertakan dengan jelas (PDË ms, point/barisan/perenggan,
Rakaman Minit mula dan berakhir)
- Hanya sumber jurnal
artikel, laporan berita, laporan organisasi rasmi, laporan agensi bukan
keuntungan boleh digunakan sebagar sumber rujukan
- Sumber Wikipedia,
blog perbadi, sumber tidak rasmi dan sumber tidak boleh dikenal pasti
tidak boleh diguna sebagar sumber rujukan
- Data/statistik
ferkini (daripada laman web rasmi organisasi/kerajaan) boleh diguna namun
rujukan mesti disertakan
- Pelajar yang
didapati plagiat lebih dari 15% akan diben gred F tanpa makluman dan budi
bicara
Penulisan
- Pelajar yang
didapati menggunakan Ail akan dibenkan penalti tanpa budi bicara
- Pelajar HANYA
bolehmerujuk kepada Topik 2 dan 4 di dalam portal PEARL untuk perbincangan
konsep/perspektif/pendekatan
Comments
Post a Comment