PERLAKUAN PENGGUNA
Kajian Kes Mini Perlakuan Pengguna dan Strategi Pemasaran
Setiap
kumpulan diminta untuk mengkaji satu syarikat tempatan yang menghadapi cabaran
dalam memasarkan produk atau perkhidmatannya. Tugasan ini perlu meliputi
beberapa aspek utama dalam pemasaran yang melibatkan perlakuan pengguna. Setiap
kumpulan perlu menganalisis dan memberikan cadangan strategi berdasarkan kajian
pengguna dan teori-teori perlakuan pengguna yang telah dipelajari.
A.
Pengenalan
i.
Berikan latar belakang ringkas syarikat yang dipilih.
ii.
Nyatakan maklumat perhubungan narasumber (contact/resource person) syarikat
yang anda temui/temu bual.
iii.
Terangkan tujuan kajian kes dan kerelevanan isu pemasaran yagn dihadapi dalam
konteks perlakuan pengguna di Malaysia.
B.
Model Pemetakan, Penyasaran dan Peletakan
i.
Kaji cara syarikat yang dipilih mengenal pasti dan memetakan segmen
penggunanya.
ii.
Gunakan model pemetakan, penyasaran, dan peletakan untuk menganalisis
pendekatan syarikat terhadap pasaran pengguna.
iii.
Kenal pasti segmen pengguna yang disasarkan oleh syarikat.
iv.
Analisis strategi penyasaran syarikat dan cara produk mereka diposisikan dalam
pasaran.
C.
Motivasi dan Personaliti Pengguna
i.
Huraikan faktor motivasi yang mendorong pengguna untuk membeli produk atau
perkhidmatan syarikat.
ii.
Gunakan mana-mana teori motivasi yang anda pelajari untuk menjelaskan faktor
yang mempengaruhi pengguna syarikat tersebut.
iii.
Analisis cara personaliti pengguna memainkan peranan dalam pilihan pengguna
syarikat tersebut.
D.
Persepsi Pengguna
i.
Kenal pasti faktor-faktor yang membentuk persepsi pengguna.
ii.
Bagaimana pengguna melihat produk atau jenama syarikat dari segi kualiti,
nilai, atau imej? iii. Gunakan teori persepsi dalam perlakuan pengguna untuk
menganalisis impak persepsi ini terhadap pemasaran syarikat.
E.
Pembelajaran Pengguna
i.
Jelaskan proses pembelajaran pengguna berdasarkan teori pembelajaran yang telah
anda pelajari.
ii.
Analisis cara pengguna membentuk sikap terhadap produk syarikat melalui
pengalaman langsung atau kempen pemasaran.
F.
Sikap Pengguna
i.
Kenal pasti sikap pengguna terhadap jenama atau produk syarikat.
ii.
Gunakan mana-mana teori atau model sikap yang telah anda pelajari untuk
menganalisis cara sikap pengguna mempengaruhi keputusan pembelian mereka.
iii.
Cadangkan cara untuk mengubah atau mengekalkan sikap pengguna melalui strategi
pemasaran yang lebih efektif.
G.
Komunikasi Pengguna
i.
Bagaimana mesej yang disampaikan melalui media komunikasi yang digunakan oleh
syarikat tersebut mempengaruhi keputusan pembelian pengguna?
ii.
Lakukan analisis keberkesanan mesej yang disampaikan kepada pengguna melalui
media komunikasi yang digunakan oleh syarikat.
iii.
Cadangkan penambahbaikan dalam pendekatan komunikasi berdasarkan mana-mana
teori atau model yang telah anda pelajari.
H.
Kesimpulan dan Cadangan
i.
Ringkaskan isu utama yang dihadapi oleh syarikat.
ii.
Berikan cadangan strategi pemasaran yang boleh diambil oleh syarikat
berdasarkan dapatan kumpulan anda bagi perkara-perkara yang dianalisis seperti
di atas.
iii.
Bagaimana teknologi terkini seperti kecerdasan buatan (AI), realiti maya (VR),
atau realiti terimbuh (AR) boleh dimanfaatkan dalam penambahbaikan strategi
pemasaran syarikat?
Perlukan
Bantuan Menyiapkan Tugasan? Kami Sedia Membantu!
Kami
faham bahawa tugasan boleh menjadi tekanan, terutamanya apabila anda sibuk
dengan komitmen lain. Jika anda merasa kesulitan atau kekurangan masa untuk
menyiapkan tugasan, jangan risau, kami di sini untuk membantu.
Soalan
yang diberikan dalam tugasan ini biasanya hampir sama setiap semester, dan kami
mempunyai pengalaman membantu pelajar menyelesaikan tugasan tersebut. Jika anda
perlukan bantuan atau ada sebarang pertanyaan, jangan segan untuk menghubungi
kami.
Anda
boleh e-mel kami di pjjmalaysia@gmail.com atau mesej melalui WhatsApp di
0145875518 untuk mendapatkan panduan atau bantuan.
Kami
di sini untuk memastikan anda dapat menyelesaikan tugasan dengan lancar.
Comments
Post a Comment