PRINSIP PEMASARAN
TUGASAN BERKUMPULAN
Tugasan
ini adalah WAJIB dan ia menyumbang 30% daripada keseluruhan markah akhir
kursus. Pelajar perlu lulus kedua-dua komponen penilaian Kerja Kursus dan
Penilaian Akhir untuk mendapat gred lulus bagi kursus ini. Oleh itu, ia
memerlukan komitmen, masa dan juga pemikiran kritis dari setiap pelajar dalam
kumpulan yang mesti terlibat secara aktif sepanjang kerja menyiapkan projek
termasuk pencarian maklumat, analisis data, penyusunan bahan, penghasilan video
dan penulisan laporan akhir.
Tugasan
ini bertujuan untuk menguji kemahiran pelajar dalam merangka strategi pemasaran
bagi mengekalkan daya saing produk di pasaran dan untuk memperkenalkan elemen
kreativiti dalam pemasaran melalui video promosi. Untuk tujuan itu, pelajar perlu
membentuk satu kumpulan yang terdiri daripada 5 - 6 ahli untuk menghasilkan
satu laporan bertulis dan video promosi. Garis panduan terperinci
disenaraikan seperti di bawah:
LAPORAN
BERTULIS
Pelajar perlu menghasilkan semula satu PELAN PEMASARAN untuk satu produk atau perkhidmatan yang ada di pasaran tetapi telah berada di peringkat matang (maturity stage) dalam kitaran hayat produk. Produk dipilih mestilah produk sebenar dan daripada syarikat sebenar dalam pasaran (bukan rekaan). Pelan pemasaran tersebut mestilah disediakan dalam bentuk LAPORAN BERTULIS.
KANDUNGAN
LAPORAN
Laporan
perlu mengandungi elemen-elemen berikut:
1.
Pengenalan Syarikat dan Produk
o
Terangkan latar belakang syarikat termasuk sejarah, visi, misi, dan
kedudukannya dalam industri.
o
Huraikan produk atau perkhidmatan yang dipilih, termasuk ciri-ciri utama serta
pencapaian semasa.
2.
Kekurangan Produk
o
Kenal pasti dan jelaskan kekurangan produk di peringkat matang, contohnya
penurunan minat pelanggan, kekurangan inovasi, atau isu persaingan.
3.
Strategi 4P (Product, Price, Place, Promotion)
o
Produk: Cadangkan penambahbaikan pada produk untuk mengekalkan daya
tarikan.
o
Harga: Nyatakan strategi harga yang sesuai, seperti penurunan harga,
diskaun atau
pakej
istimewa.
o
Pengedaran: Jelaskan saluran pengedaran yang dicadangkan untuk
memperluas capaian pasaran.
o
Promosi: Sediakan strategi promosi yang kreatif untuk meningkatkan
kesedaran pelanggan, seperti kempen media sosial, kolaborasi, atau acara
promosi.
4.
Strategi Segmentasi
o
Kenal pasti dan huraikan segmentasi pasaran sasaran berdasarkan kriteria
demografi, psikografi, geografi, atau tingkah laku.
5.
Strategi Penyasaran
o
Tentukan kumpulan sasaran utama bagi produk tersebut, dengan memberi
justifikasi mengapa kumpulan tersebut berpotensi menyumbang kepada
peningkatan jualan.
6.
Strategi Peletakan
o
Terangkan bagaimana anda ingin memposisikan semula produk dalam minda pelanggan
untuk meningkatkan daya saingnya di pasaran.
7.
Kesimpulan
o
Rumuskan keberkesanan pelan pemasaran baharu ini dalam memperkuat kebolehpasaran
produk di peringkat matang. Buat kesimpulan mengenai potensi masa depan
produk setelah pelaksanaan strategi ini.
PENYEDIAAN
LAPORAN BERTULIS
Laporan
yang disediakan mestilah mengambil kira perkara-perkara berikut:
i.
Jumlah muka surat maksimum adalah 20 (tidak termasuk rujukan dan lampiran)
ii.
Margin (kiri 1.5, kanan, atas dan bawah 1)
iii.
Tulisan (Font) Times New Roman; Saiz 12
iv.
Jarak antara baris 1.5
v.
Tetapan justify
vi.
Nombor muka surat adalah di tengah bahagian bawah
vii.
Jadual/Carta diberikan nombor
viii.
Petikan/Citation (APA 7)
ix.
Rujukan (APA 7)
x.
Lampiran di seksyen akhir selepas laporan
VIDEO
PROMOSI BERBENTUK ANIMASI
Selain
laporan, kumpulan anda perlu menghasilkan satu video promosi animasi yang
menarik untuk produk atau perkhidmatan tersebut. Video haruslah:
1.
Berdurasi tidak melebihi 6 minit. Perlu diingatkan bahawa, video promosi ini
hanyalah untuk tujuan akademik dan pembelajaran di PPPJJ USM sahaja.
2.
Mengandungi mesej pemasaran yang jelas dan kreatif yang menyokong strategi
pelan pemasaran yang disarankan.
3.
Menggunakan unsur animasi yang menarik dan boleh meningkatkan kesedaran (awareness)
atau daya tarikan produk dalam kalangan pengguna.
4.
Berikan pautan video promosi pada muka surat pertama laporan tugasan iaitu di
bahagian selepas nama ahli-ahli dalam kumpulan.
Sudah
pening kepala sebab tugasan masih tak siap dan masa pula sibuk dengan kerja?
Jangan risau, kami sedia membantu anda!
Sebenarnya,
tugasan ini pernah kami siapkan sebelum ini cuma setiap semester mungkin ada
sedikit perubahan pada soalan, tapi kehendak dan skopnya tetap sama.
Kalau
anda buntu idea, terlalu sibuk sampai tak sempat buat tugasan, boleh terus e-mel
tajuk tugasan anda ke pjjmalaysia@gmail.com atau WhatsApp ke 0145875518.
Kami sedia bantu anda!
Comments
Post a Comment